Årets trender og de beste båttipsene

Leangbukta Maritime Senter huser åtte forhandlere og importører med til sammen 19 kjente båtmerker. Her finner du alt fra dagsturbåter og daycruisere til større cabincruisere og seilbåter. Her er også noen av båtbransjens mest erfarne eksperter – og vi har bedt de dele sine beste erfaringer og råd til deg som skal kjøpe båt.

Det er en kjent sak at båtinteressen har vært rekordhøy her hjemme de siste årene. Flere har oppdaget de mange gledene det å faktisk ha en båt kan gi, enten det er turer i den lokale skjærgården eller båtferie. Og like mange opplever kanskje den kjente «3-fotssyken», og ønsker å oppgradere for mer komfort, plass eller sjøegenskaper. Uansett dukker det opp spørsmål når du skal kjøpe ny båt, og i Leangbukta finner du bred kompetanse.

BAVARIA C38 er en av nyhetene fra Bavaria Båt Norge i år.

Høy etterspørsel over hele Europa har blant annet ført til leveringsutfordringer. Enkelte båtmodeller er sluttsolgt, men det finnes fortsatt båter klare for levering til årets sesong. Her er flere av de solide aktørene i Leangbukta i særstilling takket være store bestillinger og planlegging.

– Vi kan fortsatt levere enkelte modeller til denne sommeren, og har igjen en del båter til 2023, men for nye bestillinger er levering fra verft nå i 2024, forteller Lars-Erik Solvang i Bavaria Båt Norge.

Dennis Wollertsen hos Nautic Norway, som i Leangbukta representerer Beneteau seilbåter, elektriske Rand og Fairline, har cirka to båter per merke igjen å levere i år. 

– Jeg vil anbefale folk å være tidlig ute med båtkjøp. Ikke bare fordi det er knapphet på båter, men også fordi prisene øker 5-10 % i året, sier han. Det er også Knut Haneborg i Flyt Marine enig i. De har et stort antall båter for levering til våren i dags- tur- og daycruisersegmentet, men XO nærmer seg sluttsolgt, forteller han.

TO AV HVER MODELL: Dennis Wollertsen i Nautic Norway importerer elektriske Rand, Beneteau seilbåter og Fairline, og har om lag to modeller fra hvert merke igjen å levere for årets båtsesong.

Marex har et stort showrom  i Leangbukta, der vi møter Thomas Aalrud og Atle Westerheim. 90 % av de populære familiebåtene går til utlandet, men det er fortsatt noen leveringsklare båter tilgjengelig.

– Siden vi har så stor eksportgrad er det viktig å være tidlig ute for å sikre seg drømme- båten, fremholder Aalrud.

Sikrer båt for 2023

På sjøen i Leangbukta viser Sturdy Yachts frem to Linssen-båter på henholdsvis 35 og 40 fot. – Vi kan levere båter både i år og neste år, men for denne sesongen er båtene allerede i produksjon, så da er vi avhengig av å finne en match med kundens ønsker, forteller Harald Korn.

Hos Refsnes Marine, med Saga, Quicksilver og Nordkapp, er det stadig utskiftninger i utstillingen. Båter blir solgt og skal leveres løpende før gradestokken fyker oppover. Sølve Refsnes har allerede begynt å ta bestillinger for 2023, men har fortsatt båter for levering i år. 

– Skal du ha båt i år haster det med å bestille slik at vi får levert til sommeren. For de som tenker båt for 2023 er det lurt å bestille nå for å få best pris og ikke minst få reservert ønsket modell, forteller Refsnes.

SAGA, NORDKAPP OG QUICKSILVER: Sølve Refsnes i Refsnes Marine selger Quicksilver og Nordkapp, samt representerer Saga Boats i Leangbukta.

Også Jørgen Haga hos Aaby Marine, som forhandler Windy, Nimbus og Paragon, opplever interesse for neste år. 

– Vi har allerede solgt syv båter der kunden har sikret tidlig levering til våren 2023. Det er den store fordelen ved å være tidlig ute, fordi vi ser det er store utfordringer med leveranser på grunn av underleverandører og motortilgang, forteller han. Aaby er imidlertidig fortsatt leveringsdyktig på enkelte modeller for årets sommer.

SEIL OG MOTOR: Bavaria Båt Norge representerer både seil- og motorbåter fra Bavaria. F.v. Claes Eliasson og Lars-Erik Solvang.

Finn behovene

Når du skal kjøpe ny båt er kanskje det viktigste å definere behovet – og hva du skal bruke båten til. Involver hele familien på den spennende prosessen, og oppsøk gjerne forhandler tidlig for råd og veiledning. I Leangbukta kan du denne våren gå tørrskodd mellom båter for ethvert bruk, og få råd og veiledning underveis.

– Etter å ha orientert seg litt i markedet er det viktig å finne ut av hvilket utstyr du ønsker, samt hva som kan ettermonteres eller ikke. For eksempel er motorvalg noe som ikke er så enkelt å endre på, og da er det viktig at du ikke kjøper for liten motor, forteller Sølve Refsnes.I tillegg til at motorisering er viktig, kan det også være smart å tenke litt på i hvilke farvann du skal bruke båten, og hvordan den bør være i sjøen. 

ALLEREDE SOLGT FOR 2023:  Jørgen Haga i Aaby Marine har allerede solgt syv båter for levering i 2023, men er fortsatt leveringsdyktig på enkelte modeller for årets sesong.

– Sjekk ut skroget! Det er ofte stor forskjell ute og går her, og vi har jo ofte krevende bølgeforhold i Skandinavia, sier Jørgen Haga, og fortsetter:

– Det er mange flotte båter å velge mellom, og skal vi gi noen tips, så må det også være å ikke starte med å kjøpe for stor båt. Velg et anerkjent merke som har god annenhåndsverdi, sier han. Det er også Lars-Erik Solvang i Bavaria Båt Norge enig i:

– Jeg anbefaler å velge en kurant og anerkjent båt, gjerne med et visst volum på markedet. Firmaet du kjøper fra er heller ikke uvesentlig. Det er en volatil bransje og det er synd når leverandøren er borte den gangen du trenger utstyr, service, ut- bedring eller når den skal selges igjen, forteller Solvang hos Bavaria Båt Norge.

– Når tidene er som de er akkurat nå, så start prosessen tidlig. Enkelte modeller begynner å bli utsolgt allerede for 2023, formidler Harald Korn hos Sturdy Yachts.

VISER BÅTER PÅ SJØEN: Harald Korn og Sturdy Yachts viser Linssen på sjøen i Leangbukta.

– Vi anbefaler alltid kundene å definere hvordan de ønsker å bruke båten, samt hente inn mest mulig informasjon om båten du liker. Det er gode muligheter for dette her i Leangbukta, forteller Thomas i Marex.

Årets nyheter

Under Storbåtmessen kan du ta flere nyheter i nærmere øyesyn. Båtbransjen er igjennom en rivende utvikling med nye båter og moderne teknologi hånd i hånd. Alle aktørene i Leangbukta har nyheter å presentere i år. Blant dem er Fairline, som forhandles av Nautic. De kommer med en rekke spennende modeller fremover, og i første omgang kommer en ny Squadron 58 som Dennis Wollertsen og teamet har stor tro på i Norge. 

Marex har stor utstilling av familiebåter, og viser i år frem nyheten Marex 330 Scandinavia, en lukket båt med bakvegg og mange smarte løsninger for båtferie. Båten ble også kåret til ”European Motorbåt of the Year 2022”.

VISER FAMILIEBÅTER: Thomas og Atle viser familiebåtene fra Marex, der 330 Scandinavia er årets nyhet. De anbefaler å starte planleggingen av ny båt så tidlig som mulig. 

Hollandske Linssen bygger båter i stål, og har fornyet store deler av sitt program de siste årene med den nye SL-serien. Dette er de klassiske båtene i et «Sport Luxe»-design, formidler importør Harald Korn.

Hos Refsnes Marine er en av nyhetene en ny RIB-serie fra Nordkapp, med Airborne 7 og 8. Dette er nyskapende RIB-er med mange gode løsninger, og som leveres i både sort og hvit versjon. Windy har lansert sin nye walk around-båt Windy SR28 CC, en modell med vakre linjer hvor solseng og eget toalettrom er på listen over standardutstyr.

Bavaria Båt Norge presenterer nye BAVARIA SR41 HT, som nettopp vant en gjev pris og er en båt importøren vil levere flere av i år. – Den representerer nye linjer og har mye plass og smarte innvendige løsninger, med komfortabel solseng, sosial salong og mange sitterplasser i fartsretning. Under dekk har båten fått en midstilt eierlugar med eget bad og dusj, samt en stor VIP gjestelugar forut, reklamerer Solvang. Han viser også frem seilbåter fra den tyske produsenten, og her er både Bavaria C38 og C42 båter det er knyttet store forventninger til.

NYE LINJER FRA BAVARIA: BAVARIA SR 41 HT er blant nyhetene fra det tyske, store båtverftet i år.

Nyhetsdryss er det også hos Flyt Marine. De har hele fire nye modeller fra like mange merker for det norske markedet. – Maxima 740 er en særdeles sosial båt med unik uteplass, og OceanMaster lanserer sin nye 725 CC, en daycruiser laget for weekendturer med ståhøyde i kabinen, romslig toalettrom og lekkert pentry med to gassbluss. Og den har baugthruster som standard, forteller Knut Haneborg.

SPESIALISERT PÅ DAGSTURBÅTER: Knut Haneborg og Flyt Marine har spesialisert seg på landsteds- og weekendbåter. I år er det nyhetsdryss hos forhandleren i Leangbukta, med flere nye merker og modeller.

Flyt Marine lanserer også nye Aspre 720 GT, en «gran tourismo» pilothouse-båt med nye løsninger. Båten har blant annet skyvetak som gjør den store kabinen til et lunt sted, toalettrom og mulighet for induksjonstopp, varmt vann og varme. Fra XO kommer nye DFDNR9, en effektiv kjørebåt som er stillegående og innbyr til overnatting eller en lat dag på sjøen.

Hva etterspør markedet om dagen?

– Vi ser en trend i store dagbåter hvor hele familien kan være med. Flere velger T-top på båtene, og utenbords motor. I tillegg tekniske hjelpemidler som gjør båtlivet enklere, og ikke minst vil mange ha et bredere spekter av farger på puter og skrog, forteller Jørgen Haga i Aaby Marine. Også Sølve Refsnes ser en økning i etterspørsel etter ekstrautstyr og teknologi. 

Windys nyeste modell, Windy SR28 CC.

– Det blir for eksempel mer vanlig med både baug- og hekkthruster på mindre båter og mange ønsker seg for eksempel trådløs dødmannsknapp, overvåkning av båten med app og så videre, forteller han.

Også Marex opplever etterspørsel etter smarte og innovative løsninger som gjør båtlivet enklere og bedre. 

– Vi ser også at flere nå ønsker seg større kvalitetsbåter for lengre turer, og det er en hyggelig utvikling for båtlivet, forteller Aalrud i Marex.

VISER FAMILIEBÅTER: Thomas og Atle viser familiebåtene fra Marex, der 330 Scandinavia er årets nyhet. De anbefaler å starte planleggingen av ny båt så tidlig som mulig. 

Hos Bavaria Båt etterspør båtfolket komfort og plass kombinert med et moderne uttrykk og design. – Det har også skjedd mye på motorfronten de siste par årene, og moderne motorer og drivlinjer gjør båtlivet mer behagelig. På seilbåtsiden er det kombi- nasjonen av mye plass og gode seilegenskaper som selger. De nye modellene nå er ofte større enn betegnelsen skulle tilsi, og tilbyr romslige lugarer og brede, store cockpiter. Også romslige bad med dusj er en viktig faktor for de som kjøper nye båter, forteller Solvang.

Også Nautic Norway merker økt etterspørsel etter cabin cruisere. 

– Vi merker også at kunden setter større pris på kvalitet og finish. For vår del betyr det at vi fokuserer mye på at flere av våre båter er laget på snekkerverksted istedenfor med CNC-maskiner, forteller Wollertsen.

FAIRLINE SQUADRON 58 er en nyhet det knyttes store forventninger til. Det er Nautic Norway som importerer Fairline i Norge, med avdeling i Leangbukta Maritime Senter.

Sturdy Yachts og Harald Korn opplever en klar trend i retning av mer miljøvennlige båter, og mange innser at det også betyr lavere fart. 

– Vi ser derfor en økning i antall henvendelser på våre deplasementbåter, store og gode saktegående bobåter, der turen begynner når du kommer om bord, og ikke når du kommet frem, sier han.